Java, yazılım geliştirme dünyasının önde gelen programlama dillerinden biridir. Günümüzde birçok teknoloji firması, Java uzmanlarını bünyelerine katmayı hedefler ve bu doğrultuda Java mülakatları düzenler. Bu yazıda, Java mülakatlarına hazırlık yaparken karşılaşabileceğiniz temel teknik soruları ve bu soruların detaylı cevaplarını bulacaksınız. İşte en sık sorulan 15 Java mülakat soruları ve cevapları:
Java Mülakat Soruları ve Cevapları
1. Soru: Java’nın özellikleri nelerdir?
Cevap: Java, nesne tabanlı, platform bağımsız, güvenli ve yüksek performanslı bir programlama dilidir. Platform bağımsız olması, Java kodunun farklı işletim sistemlerinde çalışabilmesini sağlar. Güvenlik özellikleri ise, zararlı kodların çalışmasını engellemek için sandboxing mekanizmalarını içerir. Aynı zamanda, otomatik bellek yönetimi sayesinde daha güvenli ve hata toleransı yüksek uygulamalar geliştirmeyi kolaylaştırır.
2. Soru: Java Virtual Machine (JVM) nedir ve ne işe yarar?
Cevap: JVM, Java bytecode’unu (derlenmiş Java kaynak kodu) makine koduna çevirerek Java programlarının farklı platformlarda çalışmasını sağlayan sanal bir makinedir. Bu, “write once, run anywhere” (bir kere yaz, her yerde çalıştır) prensibini mümkün kılar. Her işletim sistemi için ayrı ayrı derlenmiş kod yazmak yerine, aynı bytecode’un farklı işletim sistemlerinde çalışması sayesinde büyük bir esneklik sunar.
3. Soru: Java’da primitive veri tipleri nelerdir?
Cevap: Java, 8 temel primitive veri tipi içerir: byte, short, int, long, float, double, char ve boolean. Bu tipler, programların temel veri taşıma ihtiyaçlarını karşılar ve daha düşük bellek tüketimi sağlar. Aynı zamanda, primitive tiplerin sınıf nesneleri olmadan kullanılabilmesi de işlem hızını artırır.
4. Soru: String ve StringBuilder arasındaki fark nedir?
Cevap: String, immutable (değiştirilemez) bir veri tipidir. Yani, bir kez oluşturulduktan sonra içeriği değiştirilemez. Her string değişikliği yeni bir string nesnesi oluşturur ve eski string nesnesi bellekte kalır. Bu durum, sık string manipülasyonlarında bellek ve performans sorunlarına yol açabilir. StringBuilder ise mutable (değiştirilebilir) bir veri tipidir ve içeriği üzerinde değişiklik yapılabilir. Bu nedenle, sık string manipülasyonları yapılacaksa StringBuilder tercih edilir çünkü yeni nesne oluşturma maliyeti daha düşüktür.
5. Soru: Inheritance (Kalıtım) nedir?
Java’da nasıl kullanılır? Cevap: Kalıtım, bir sınıfın başka bir sınıftan özelliklerini ve davranışlarını miras almasını sağlayan bir kavramdır. Java’da “extends” ile gerçekleştirilir. Örneğin, bir üst sınıfın (base class) özellikleri bir alt sınıfa (derived class) miras olarak geçirilir. Bu, kodun yeniden kullanılabilirliğini artırır ve sınıflar arasında mantıklı bir hiyerarşi oluşturmayı sağlar.
6. Soru: Polimorfizm nedir?
Cevap: Polimorfizm, farklı sınıfların aynı isimli metotları farklı şekillerde uygulayabilmesi anlamına gelir. Java’da polimorfizm, iki şekilde gerçekleşir: compile-time (derleme zamanı) polimorfizm ve runtime (çalışma zamanı) polimorfizm. Compile-time polimorfizmde, aynı metot adını kullanarak farklı parametrelerle metotlar tanımlanır (method overloading). Runtime polimorfizmde ise aynı isme sahip farklı sınıfların metotları, dinamik bağlama (dynamic binding) sayesinde çalışma zamanında belirlenir (method overriding).
7. Soru: Exception (İstisna) nedir
Cevap: Exceptionlar, programın normal akışını bozan ve istisnai durumları temsil eden durum nesneleridir. Java’da “throw” ile exception oluşturulur ve “try-catch” blokları ile yönetilir. Checked ve unchecked exceptionlar olarak iki temel kategoriye ayrılır. Checked exceptionlar, derleme zamanında kontrol edilir ve mutlaka yakalanmaları veya metot imzasında belirtilmeleri gereklidir. Unchecked exceptionlar ise derleme zamanında kontrol edilmez, ancak programın doğru şekilde çalışmasını engelleyebilirler.
8. Soru: Java’da interface nedir ve nasıl kullanılır?
Cevap: Interface, sınıflar arasında sözleşme sağlayan bir yapıdır. Bir interface içinde, metot imzaları (method signatures) belirtilir ancak metotların içi tanımlanmaz. Bir sınıf, bir veya birden fazla interface’i “implements” ile uygulayabilir. Interface’ler, çoklu kalıtımı (multiple inheritance) desteklerler ve kodun esnekliğini artırır. Java’da bir sınıf sadece bir sınıfı kalıtım alabilirken (single inheritance), birden fazla interface’i uygulayabilir.
9. Soru: Java’da deadlock nedir?
Cevap: Deadlock, iki veya daha fazla işlemin birbirinin tamamlanmasını beklemesi sonucu programın durduğu durumu ifade eder. Bu durum, her işlem diğer işlemin tamamlanmasını beklerken işlerin hiçbir zaman ilerlememesine yol açar. Deadlocklar genellikle çoklu thread kullanılan paralel programlarda ortaya çıkar ve düzgün senkronizasyon mekanizmaları kullanılmadığında meydana gelebilir.
10. Soru: Garbage Collection nedir ve nasıl çalışır?
Cevap: Garbage Collection, kullanılmayan nesneleri otomatik olarak temizleyen bir mekanizmadır. Java’da bellek yönetimi otomatiktir, yani bellek tahsisi ve temizlemesi programcı tarafından yapılması gerekmez. Garbage Collector, referansı olmayan nesneleri tespit eder ve bellekten kaldırır. Böylece, bellek sızıntıları (memory leaks) önlenir ve programın performansı artırılır. Java’da kullanılan popüler Garbage Collector türleri arasında “Serial Garbage Collector”, “Parallel Garbage Collector”, “Concurrent Mark-Sweep (CMS) Garbage Collector” ve “G1 Garbage Collector” bulunur.
11. Soru: Java’da static metotlar nasıl çalışır?
Cevap: Static metotlar, sınıf düzeyinde tanımlanır ve nesne oluşturulmadan çağrılabilir. Static metotlar, “static” ile tanımlanır ve sınıfın tüm örnekleri için aynıdır. Bu metotlar, genellikle yardımcı fonksiyonlar veya utility metotları olarak kullanılır. Örnek olarak, Math sınıfının içindeki matematiksel işlemleri yapan metotlar static olarak tanımlanmıştır.
12. Soru: Java’da try-with-resources nedir?
Cevap: Try-with-resources, Java 7’den itibaren kullanılabilen bir try-catch yapısıdır. AutoCloseable veya Closeable arayüzünü uygulayan kaynakları (örneğin dosya, veritabanı bağlantısı gibi) otomatik olarak kapatmayı sağlar. Bu yapının kullanılmasıyla, kaynakları manuel olarak kapatma gereksinimi ortadan kalkar ve bellek sızıntıları engellenir. Try-with-resources yapısı, daha okunabilir ve bakımı daha kolay kod yazmamıza yardımcı olur.
13. Soru: Thread nedir ve nasıl oluşturulur?
Cevap: Thread, aynı program içinde bağımsız olarak çalışabilen bir iş parçacığıdır. Java’da “Thread” sınıfını veya “Runnable” arayüzünü kullanarak thread oluşturulabilir. Thread oluşturmak, aynı anda birden fazla görevi eşzamanlı olarak yürütmek veya işlemleri paralel hale getirmek için kullanılır. Thread’ler genellikle çoklu çekirdekli işlemcilerde performansı artırmak için kullanılır.
14. Soru: Java’da synchronization nedir ve neden kullanılır?
Cevap: Synchronization, aynı anda birden fazla thread’in aynı kaynağa (örneğin paylaşılan bir değişken veya dosya) erişimini düzenlemek için kullanılır. Eşzamanlı erişim durumunda, birden fazla thread aynı anda bir kaynağı değiştirirse istenmeyen sonuçlar (race conditions) ve hatalar ortaya çıkabilir. “synchronized” veya explicit lock mekanizmaları (örneğin ReentrantLock) kullanılarak synchronization sağlanabilir. Bu mekanizmalar, thread’ler arasındaki senkronizasyonu sağlayarak güvenli ve tutarlı bir çalışma ortamı oluşturur.
15. Soru: Java Stream API nedir?
Cevap: Stream API, Java 8’de tanıtılan bir özelliktir ve koleksiyonlar üzerinde fonksiyonel programlama yaklaşımını kullanarak işlem yapmamızı sağlar. Bir veri koleksiyonu üzerinde işlemleri daha okunabilir ve kompakt bir şekilde tanımlamanıza olanak tanır. Stream API, “map”, “filter”, “reduce”, “collect” gibi işlemlerle veri manipülasyonunu ve analizini kolaylaştırır. Stream kullanımı, kodun daha anlaşılır ve bakımı daha kolay olmasını sağlar.
Bu yazımızda, Java mülakatlarına hazırlık yaparken karşılaşabileceğiniz önemli teknik soruları ele aldık. Java mülakat soruları ve cevapları ile birlikte Java bilginizi derinleştirmek ve mülakat süreçlerinde daha başarılı olabilirsiniz. Şimdiden başarılar dileriz!